Informatie bibliotheek
List
Onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafde kinderen in het primair onderwijs Twee op de honderd kinderen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Om het onderwijs voor deze kinderen beter passend te kunnen maken, is het belangrijk om te weten om welke kinderen het gaat, maar het signaleren van hoogbegaafdheid is niet altijd eenvoudig. SCALIQ heeft, met betrokkenheid van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, onderzoek gedaan naar de huidige staat van de signalering van cognitief sterke basisschoolleerlingen door leerkrachten en/of ouders, en naar welke variabelen daarop van invloed zijn. Het volledige onderzoek en alle resultaten staan beschreven in het uitgebreide onderzoeksverslag. Hieronder geven we een toegankelijke samenvatting van de onderzoeksopzet en de meest opvallende resultaten.
Artikel over de overeenkomsten en verschillen tussen kenmerken van ASS en Hoogbegaafdheid
Dit is een voorbeeld van een verrijkingskalender, waarvan er meer te vinden zijn op internet (ook met abonnement) www.deverrijking.com
Een filmpje over het 10-jarig bestaan van Almeers Talentenlab
Een compilatie van Almeers Talentenlab
We hebben bij het maken van onze films over jeugdhulp en over onderwijs kinderen en jongeren leren kennen die niet naar school kunnen, terwijl ze wel kunnen leren. Thuiszitters worden ze wel genoemd.
Het thema van deze multimediale brochure is ‘Als school niet past: school-uitval en thuiszitten’. Vaak wordt gedacht dat kinderen pas in het voortgezet onderwijs uitvallen, maar deze brochure maakt duidelijk dat dit echt niet het geval is. Bij sommige kinderen wordt al op relatief jonge leeftijd door ouders en/of school geconstateerd dat het onderwijs niet past, of de leerling constateert dit zelf. In dat geval zien we dat de betrokkenen gedurende lange tijd met elkaar van alles proberen om het onderwijs passend te maken.
Artikel over iets dat niet direct zichtbaar is: Het gevolg van armoede op het brein.
Als de woorden kansengelijkheid en hoogbegaafdheid samen in een zin gebruikt worden, dan roept dat bij veel mensen een gevoel op dat het ergens schuurt
Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?
Wat doet je brein als je slaapt? Joann Deak & Terrence Deak, Neely Daggett, Bazalt: 2024.
Reactie op ombuigingslijst
geschikt om 'wachttijd' mee op te vullen.
Wil jij de culturele sensitiviteit van jouw verrijkingsmateriaal ook onder de loep nemen? Maak dan gerust gebruik van de onderstaande checklist.
Artikel van Ton van der Valk over de Motivatiespiegel en het effect van studentvoice in het VO/MBO
voor oudere leerlingen ook als leermiddel te gebruiken
Youtube filmpje over de five levels of giftedness van Deborah Ruff
Over thuiszittende jongeren en een andere aanpak
Een POINT factsheet over het promotie-onderzoek van Sven Mathijssen over de potentiële indicatoren van begaafdheid in menstekeningen
Niemand functioneert lekker met extreme vermoeidheid, overspanning en uitputting. De vraag is hoe deze uitputting kan ontstaan op school.
Kan het onderpresteren worden tegen gegaan door begaafde leerlingen in het basisonderwijs in deeltijd aangepast onderwijs aan te bieden, via plusklassen?
Dr Bruce Perry, a pioneering neuroscientist in the field of trauma, has shown us that to help a vulnerable child to learn, think & reflect, we need to intervene in a simple sequence.
De laatste tijd is er veel aandacht voor veerkracht. Dat kan de vraag oproepen of dat niet een beetje overdreven is. Of veerkracht niet gewoon een modewoord is. En of niet iedereen veerkracht heeft. Het antwoord is 3x nee.
Praktische informatie en tips om (hoog)begaafdeleerlingen te laten excelleren
Artikel op de website van het Instituut hoogbegaafdheid volwassenen
Filmpje gemaakt door POINT. Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over Gelijke kansen in het Begaafdenonderwijs.
Internetsite
Hoe kinderen zichzelf zien is belangrijk voor hun welbevinden. (Hoog)begaafde kinderen kunnen zich door verschillende factoren soms anders voelen, bijvoorbeeld door hun snelle cognitieve ontwikkeling en doordat zij deel uitmaken van een minderheidsgroep. Om meer te weten te komen over hoe (hoog)begaafde leerlingen naar zichzelf kijken, hebben we binnen de POINTwerkplaats onderzoek gedaan naar het zelfbeeld van (hoog)begaafde kinderen.
De HOI Foundation heeft als missie het beeld van dyslexie veranderen van stoornis naar een brein dat anders werkt en eigen voordelen en nadelen heeft.
In deze serie podcasts hoor je de ervaringsverhalen van ouders van hoogbegaafde kinderen, tieners en jongvolwassenen zelf. Waar lopen ze tegen aan? Wat kan beter?
Een artikel van Liz Rutgers over de problemen die kunnen ontstaan als HB-leerlingen met een niet-westerse achtergrond niet op tijd gesignaleerd worden.
Artikel over de ervaringen van LHBTIQ+leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid.
pedagogische tips voor de leerkracht
Wie ben ik? Wat vinden anderen van mij? Waar hoor ik bij? Op weg naar de volwassenheid zijn dat de vragen die een adolescent zichzelf veelvuldig stelt. Voor iedere adolescent is identiteitsontwikkeling een ingewikkeld en complex proces. Voor adolescenten met kenmerken van hoogbegaafdheid is het soms nog ingewikkelder, omdat zij tot een minderheidsgroep horen.
artikel over een dubbel bijzondere jongen, die jarenlang niet op de juiste manier ondersteund is, maar die nu gelukkig zijn talent heeft gevonden.
Artikel uit het Tijdschrift Talent. Nathalie Schmidt en Mirjam Zwaan, beiden orthopedagoog-generalist bij de onderwijs-zorgvoorziening ECHT Gooi, breken een lans voor het sneller inzetten van gespecialiseerde ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en jongeren.
Ken je dat kind, zo’n meisje dat heel veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis, maar ze kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten.
Ken je dat kind, dat bij elk schrammetje jammert alsof het gevild wordt, dat van ieder duwtje een probleem maakt, altijd zeurt over kleine dingetjes?
Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over het Signaleren van talent bij minder bevoordeelde leerlingen. Signaleren is één van de vier thema's uit de kennisclip over Gelijke Kansen in Begaafdenonderwijs:
Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over Gelijke kansen in het Begaafdenonderwijs.
kort overzicht van een kleuter met een ontwikkellingsvoorsprong.
Werken aan een groeimindset bij kleuters
Twee leerlingen uit 6VWO deden voor hun profielwerkstuk uitgebreid onderzoek naar de begeleiding die hoogbegaafde leerlingen in het VO krijgen en wat ze missen daarin.
Dit artikel is geschreven omdat er in onze praktijk steeds vaker kinderen worden aangemeld met de vraag of er sprake is van hoogbegaafdheid, waarbij hoogbegaafdheid vervolgens niet (eenduidig) naar voren komt in een begaafdheidsonderzoek.
Open brief van drie professionals in de ontwikkelingsneurologie, Bewegingswetenschappen en kinderfysiotherapie over de wildgroei aan behandelingen bij problemen met de motorische ontwikkelingsstoornissen
Artikel over onderzoekendzoekend leren: Onderzoekend leren biedt mooie kansen voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. Bij onderzoekend leren wordt de wetenschappelijke manier van denken geoefend. Door kinderen zelf het proces van onderzoek te laten ervaren, ontdekken ze hoe kennis tot stand komt en hoe ze een antwoord op hun eigen vragen kunnen krijgen. Ze worden uitgedaagd om op een actieve manier antwoorden te zoeken
Een kort filmpje over wat PlatformHB is en voor wie het is
Binnen de PMT therapie, ook wel psychomotorische therapie genoemd, werken we met de verbinding tussen hetgeen wat je denkt (de psyche) en hetgeen wat je doet (de motoriek).
Beschrijving van drie verschillende opvattingen (paradigma's) over hoogbegaafdheid.
In Nederland zijn we erg voorzichtig om jonge kinderen te identificeren als begaafd of hoogbegaafd als we verwijzen naar een hoge cognitieve begaafdheid. Daarom wordt in Nederland op dit moment vooral gebruikgemaakt van de term kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (De Boer, 2022)
Het is een vooroordeel dat (hoog)begaafde kinderen sociaal en emotioneel achterlopen bij hun leeftijdgenoten of dat zij op zijn minst toch wel problemen hebben met hun sociale en emotionele functioneren.
In de multimediale brochures van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid belichten we telkens een ander thema. Het centrale thema van deze multimediale brochure is ‘Hoogbegaafdheid in het voortgezet onderwijs (vo)’.
Onderzoek naar de uitstroom van vastgelopen jongeren
Tekenfilmpje over boosheid van Quint Boa
Wat is creativiteit, welke fases doorloopt een creatief proces en welke tips zijn er?
In dit artikel worden verschillende modellen besproken – de brillen waarmee wordt gekeken naar dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme.
Een filmpje van de Universiteit van Utrecht over intrinsieke motivatie: Kinderen willen van nature de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren. Uit onderzoek blijkt dat naarmate kinderen ouder worden hun motivatie voor school daalt. Deze maakt plaats voor moetivatie, het gevoel dat je moet leren. In dit filmpje leggen we uit hoe je als docent kunt zorgen voor motivatie, in plaats van moetivatie.
Artikel over het vastlopen van jongeren van Albert Kaput
Een vaak gehoorde verzuchting van ouders, leerkrachten en begeleiders over kinderen met autisme is dat ze moeilijk stuurbaar zijn.1 Elke opdracht stuit op verzet en ‘nee’ lijkt hun favoriete woord. In tegenstelling tot neurotypische peuters neemt dit verzet bij hen na de leeftijd van tweeënhalf jaar nog toe (Ekas et al., 2017).
Artikel deelname meisjes aan plusklassen
EEen schoolhond kan een positieve bijdrage leveren aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs.
Film en artikel over de vraag Wat zijn de effecten van (een verbod op) smartphones, laptops en tablets in de les en op school op de leerprestaties van vo-leerlingen en mbo-studenten?
Een artikel over een onderzoek naar de verwachtingen van leerkrachten en ouders van kinderen door POINT
Infografic van het handmodel van het brein, om een leerling te ondersteunen bij stress
afbeelding met voorbeeld van veerkracht
Woordveld over hoogbewustzijn
Een vragenkaartspel voor tieners
Wat is informeel leren en hoe ondersteunt dit het leren denken.
Er zijn weinig studies die direct onderzoeken of basisschoolleerlingen door gewenning aan beloningen/feedback bij digitaal werken minder geconcentreerd/doelgericht zijn bij schriftelijk werken in de klas.
Een vlog van Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong over de zijnskenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
RITS staat voor Resultaat = Inzet x Talent x Strategie
Artikel uit de Volkskrant waarin een aantal wonderkinderen naar hun ervaringen gevraagd wordt, als ze volwassen zijn.
Infografic over ingrijpende jeugdervaringen en de gevolgen voor leefstijl en gezondheid
podcast van platform mindset over
Kort filmpje over eigenwaarde
youtube filmpje van Kathleen Venderickx waarom zijn hoogbegaafden zo vaak ongelukkig op het werk?
website Les Op Afstand met informatie over op welke wijze leerlingen die niet naar school kunnen, toch onderwijs kunnen krijgen.
In dit artikel leg ik uit wat veerkracht is en geef ik zes praktische adviezen om jezelf veerkrachtig te houden.
Herken de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen beter met behulp van een matrix voor leerkrachten.
Met deze brochure willen we bijdragen aan begrip voor de complexiteit van het probleem en zichtbaar maken dat preventie van schoolverlaten al heel vroeg in de schoolloopbaan van kinderen aandacht verdient.