Van medisch model naar neurodiversiteit


Wanneer het gaat over dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme en andere persoonlijkheidsstructuren word je nogal eens geconfronteerd met verschillende opvattingen, meningen en inzichten die met grote stelligheid worden gepresenteerd als feiten. Dit gebeurt niet alleen aan de borreltafel, maar ook in de wetenschap, in het onderwijs en vanuit professionele behandelaars. Hoe kan het dat er zoveel verschillende meningen bestaan, – naast elkaar en tegenover elkaar – niet alleen in de praktijk, maar ook in de wetenschap? In dit artikel ontwarren we deze kluwen en brengen hem terug tot vijf modellen. Ieder model vertegenwoordigt een denkwijze die vaak een reactie is op de vorige. Het gaat om de volgende modellen – de brillen waarmee wordt gekeken naar dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme.
Van medisch model naar neurodiversiteit


Informatie

Titel
Van medisch model naar neurodiversiteit
Soort informatie
Artikel
Korte omschrijving
In dit artikel worden verschillende modellen besproken – de brillen waarmee wordt gekeken naar dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme.
21ste eeuwse vaardigheden + PO
Doelen VO
Doelgroep
Hulpverleners,Ouders,Primair Onderwijs
Hoogbegaafdheid
Visie
Informatie



Bijlagen

i-en-w-magazine-maart-2017-van-medisch-model-naar-neurodiversiteit-1.pdf