Asynchroniteit, is dat een kenmerk van begaafdheid?


๐—”๐˜€๐˜†๐—ป๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜: ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐—ณ๐—ฑ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ?

Begaafde personen ontwikkelen zich niet altijd in hetzelfde tempo op alle gebieden. Dit fenomeen wordt vaak asynchroniteit genoemd. Maar is dit een universeel kenmerk van begaafdheid?

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ฎ๐˜€๐˜†๐—ป๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜? Asynchroniteit houdt in dat cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling niet synchroon verlopen. Denk aan: โœ”๏ธ Een kind dat complexe wiskundige problemen kan oplossen, maar moeite heeft met sociale interacties. โœ”๏ธ Een jongere met diepe filosofische inzichten, maar emotioneel reageert als een veel jonger kind.

โœ”๏ธ Een volwassene die uitblinkt in intellectuele analyses, maar praktische vaardigheden mist.
Asynchroniteit, is dat een kenmerk van begaafdheid?


Informatie

Titel
Asynchroniteit, is dat een kenmerk van begaafdheid?
Soort informatie
Artikel
Korte omschrijving
Begaafde personen ontwikkelen zich niet altijd in hetzelfde tempo op alle gebieden. Dit fenomeen wordt vaak asynchroniteit genoemd. Maar is dit een universeel kenmerk van begaafdheid?
21ste eeuwse vaardigheden + PO
Doelen VO
Doelgroep
Hulpverleners,Kleuters,Ouders,Primair Onderwijs
Hoogbegaafdheid
Begeleiden
Informatie



Bijlagen

asynchroniteit een kenmerk van begaafdheid.pdf