Over Bijzonder Jij


Zorgniveau 1 (in de klas voor begaafde leerlingen) en 2 (in de klas voor hoogbegaafde

leerlingen).

Soms gaat het lesgeven aan meer/hoogbegaafde leerlingen binnen jouw groep niet vanzelf. Je kunt dan hulp van onze professionals inschakelen. Bijzonder Jij biedt op dit gebied onder andere nascholing voor schoolteams en (ambulante) begeleiding onder schooltijd (zowel individueel als in groepsverband). Daarnaast bieden wij coaching voor leerkrachten op het pedagogisch en didactisch handelen en geven wij onderwijsadvies aan directie en intern begeleiders.

Onderwijsadvies: Onze onderwijsadviesdiensten met betrekking tot meer-/ en hoogbegaafdheid richt zich op het onderwijsproces, zoals pedagogisch-didactisch handelen, het afstemmen van het aanbod en zicht op de ontwikkeling van leerlingen. Dit kan in de vorm van trainingen/werkmomenten. Daarnaast richt het onderwijsadvies van Bijzonder Jij zich op kwaliteitszorg en ondersteuningsstructuur. Omdat we weten dat geen school of team hetzelfde is, zullen jullie merken dat wij elke dienst en aanbod afstemmen op de situatie en onderwijsbehoeften van de school (beleid).

Coaching door Bijzonder Jij:

Wil je als leerkracht beter worden in het pedagogisch-didactisch handelen op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid? Of heb je ondersteuning nodig bij een specifieke klas of vraagstuk? Dan is het coaching traject van Bijzonder Jij iets voor jou. Het coaching traject biedt je een frisse kijk, tips of adviezen op het onderwijs en vindt plaats in de vorm van observaties, bijscholing en gesprekken. Ons doel is om dan het beste uit je te halen en jouw pedagogisch-didactisch repertoire te versterken.

Zorgniveau 3 (buiten de klas, binnen de school) Bijzonder Jij kan helpen met leerlingbegeleiding voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. We zorgen ervoor dat ook hoogbegaafde leerlingen gestimuleerd blijven in hun ontwikkeling door bijvoorbeeld te coachen op het leren of uitdagende projecten voor te leggen. Onze visie met betrekking tot meer- en hoogbegaafdheid is dat leerlingen door middel van de zone van naaste ontwikkeling worden uitgedaagd op een niveau dat bij hen past, zodat ze optimaal tot ontwikkeling kunnen komen. Vooraf en tijdens de begeleidingen kunnen wij ondersteunen in de signalering, zodat de afstemming op de leerling zo optimaal mogelijk is. Hierbij onderscheiden we de zes typen begaafde leerlingen van Betts en Neihart, zodat de afstemming op de leerling zo optimaal mogelijk is. Tijdens de begeleidingen zorgen de onderwijs- en jeugdbegeleiders ervoor dat de volgende ingrediënten geïntegreerd zijn in het aanbod: - De leerlingen leren vaardigheden zoals leervaardigheden, executieve functies, sociale vaardigheden en levensvaardigheden eigen maken. Ze leren hun mindset kennen en hoe deze effect kan hebben op hun leren. Hierbij wordt gewerkt met het verschil tussen een growth en fixed mindset, welke invloed de leerkuil heeft op het leren, de LeerKrachten (formatief evalueren) worden ingezet en ze ontdekken op welke manier zij leren en wat hen hierbij kan helpen. - In de begeleiding wordt gewerkt volgens het TASC-model, waarbij de leerlingen de volgens stappen/een opbouw werken aan de opdracht. - De begeleider heeft voldoende kennis over de leerlijnen, theorieën en stelt denk stimulerende vragen (maakt bijv. gebruik van denksleutels).

Verder wordt in de begeleiding gebruik gemaakt van afwisselende werkvormen, omdat iedereen op een andere manier leert.

Bij Bijzonder Jij mag je zijn zoals je bent!
Over Bijzonder Jij


School of Organisatie

Naam
Bijzonder Jij
Adres
Europalaan 844
Postcode
1363 BM
Plaatsnaam
Almere
Soort school of organisatie
Jeugdhulpverlening

School of Organisatie