Slim, maar onhandig: de verborgen impact van DCD bij begaafde kinderen


Toevallig had ik de voorbije weken twee gelijkaardige aanmeldingen. Ouders en school maakten zich zorgen over, niet toevallig, jongens die wel slim waren maar waar allerlei dingen op school en thuis niet leken te lopen volgens de verwachtingen. Bij beide cases werden er aanvankelijk kenmerken opgenoemd die sterk aan ADHD deden denken: de jongens zaten niet netjes op hun stoel, waren als laatste omgekleed na de turnles, schreven met hanenpoten en hingen regelmatig de clown uit. Bij verder doorvragen kwamen er echter ook heel andere moeilijkheden aan het licht. Kinderen met DCD hebben vaak moeite met fijne en grove motorische vaardigheden, wat hen kan belemmeren in dagelijkse activiteiten zoals schrijven, wassen en aankleden, fietsen of andere sportieve activiteiten. Naar schatting komt het voor bij meer dan 5% van alle kinderen, vooral bij jongens.
Slim, maar onhandig: de verborgen impact van DCD bij begaafde kinderen


Informatie

Titel
Slim, maar onhandig: de verborgen impact van DCD bij begaafde kinderen
Soort informatie
Artikel
Korte omschrijving
Artikel over DCD bij begaafde leerlingen. Zoals bij alle dubbel bijzondere leerlingen, komt het voor dat de begaafdheid wel gezien wordt, maar dat de DCD gecompenseerd wordt en andersom.
21ste eeuwse vaardigheden + PO
Doelen VO
Doelgroep
Kleuters,Ouders,Primair Onderwijs
Hoogbegaafdheid
Begeleiden,Intelligentie
Informatie



Bijlagen

Slim, maar onhandig de verborgen impact van DCD bij begaafde kinderen.pdf