Webinar Dubbel Bijzonder van het Kenniscentrum HB
Het thema van ons maandelijkse webinar is deze keer: dubbel bijzondere leerlingen. Bij sommige leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid gaat het leren of ontwikkelen, ‘ondanks’ hun uitzonderlijk hoge cognitieve capaciteiten, niet altijd vanzelf. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn (zie ook onze publicaties over Onderpresteren).
Soms is er echter meer aan de hand. Er kan namelijk naast de hoge cognitieve capaciteit sprake zijn van kenmerken van een leer-, ontwikkelings- en/of gedragsprobleem. In de Nederlandstalige literatuur worden leerlingen bij wie er sprake is van deze combinatie van hoge cognitieve capaciteiten en bijkomende problemen vaak ‘dubbel bijzonder’ genoemd. Of zoals in de Engelstalige wetenschappelijke literatuur: ‘twice-exceptional’.
De groep leerlingen die dubbel bijzonder genoemd worden is zeer divers. Er bestaat dus niet zoiets als ‘De’ dubbel bijzondere leerling en bij gevolg bestaat er ook niet zoiets als ‘De’ beste interventie.
In dit webinar gaat Mariëlle Wittelings in op de theorie over dubbel bijzondere leerlingen. In het tweede deel van het webinar gaat een panel van drie educatieve professionals met elkaar in gesprek over de praktijk van het onderwijs aan dubbel bijzondere leerlingen.
Inschrijven via: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdY3tU22rqnuNdf8ongK8Qgzk1dEbglBGFf2ISexJ8p3APxrg/viewform?pli=1
Please log in first.